Program and Events

Guests Lecture Series

  • Mon
    28
    Jan
    2019

    Mag. Wolfgang Sotill: Vom Mangel zum Überfluss: Wasser in Israel

    7:00 pmPresseclub Concordia, Bankgasse 8, 1010 Wien
  • Wed
    20
    Mar
    2019

    Prof. Haim Harari: Education in the Age of Knowledge - Lessons from Israel

    6:30 pmUniversität Wien, Hauptgebäude, Universitätsring 1, , 1010 Wien, Marietta Blau Saal (Arkadengang Stiege 10)
  • Mon
    29
    Apr
    2019

    Dr. Irit Dekel: New Approaches to Memorial Cultures of the Holocaust

    6:00 pmUniversität Wien, Hauptgebäude, Universitätsring 1, 1010 Wien, Marietta Blau Saal (Arkadengang Stiege 10)
  • Fri
    03
    May
    2019

    Avner Shavit: "Religion in Israeli Cinema" (in cooperation with the Jewish Filmfestival Vienna)

    4:30 pmVotivkino, Währingerstraße 12, 1090 Vienna
  • Sun
    02
    Jun
    2019

    Prof. Dr. Anton Pelinka "Israel - Demokratie aus der Vielfalt"

    6:00 pmGartenpalais Schönborn (Volkskundemuseum), Laudongasse 15-19, 1080 Wien

    Gemeinsam mit der Österreichisch-Israelischen Gesellschaft feiern wir den Jerusalemtag mit einem Festvortrag von Prof. Anton Pelinka. "Israel - Demokratie aus der Vielfalt"

  • Mon
    03
    Jun
    2019

    Seminar with Shiri Shkedi-Rafid "The biopolitics of pregnancy: Prenatal genetic testing in Israel and beyond" (in cooperation with the Department of Political Science University of Vienna)

    5:00 pmUniversity of Vienna, NIG, Conference room, 2. Floor, Trakt D, Universitätsstraße 7, 1010 Vienna.

    see also: https://politikwissenschaft.univie.ac.at/en/details/news/seminar-with-shiri-shkedi-rafid-the-biopolitics-of-pregnancy-prenatal-genetic-testing-in-israel-an/?tx_news_pi1[controller]=News&tx_news_pi1[action]=detail&cHash=19fed3c39a054c58061b0a87e4f1a280

     

  • Wed
    25
    Sep
    2019

    Dr. Hanno Loewy: Totem und Tabu. Israel „ausstellen“ im Museum

    6:00 pmPresseclub Concordia, 1010 Wien, Bankgasse 8

     

    Welcome: Dr. Felicitas Heimann-Jelinek

    Dr. Hanno Loewy
    Totem und Tabu. Israel „ausstellen“ im Museum

    Jüdische Museen in Europa machen zumeist einen Bogen um Israel. Allenfalls werden dann und wann israelische Künstlerinnen und Künstler ausgestellt, doch große thematische Ausstellungen bleiben bis heute eher eine Seltenheit.
    Und wenn, dann sind Ausstellungen über Israel und Palästina immer wieder ein Politikum. Einerseits spiegelt sich darin die Polarisierung israelischer Innenpolitik – und die grundlegende innerjüdische Debatte um Diaspora und Nationalstaat. Doch seitdem rechtspopulistische Politiker in Europa und den Amerikas ihre Liebe zum „nationalen Projekt“ der Juden entdeckt haben, wird auch in der nichtjüdischen Öffentlichkeit das Bild Israels zum heiß umkämpften symbolischen Gelände – in dem es schon lange nicht mehr nur um traditionelle antisemitische Vorurteile geht. Seitdem der Islam als neues und zugleich traditionell aufgeladenes Feindbild in Europa entdeckt wird, ist der Staat Israel zum wohlfeilen Einsatz in den politischen Kontroversen der Gegenwart geworden: um ethnischen Nationalismus vs. offene Gesellschaft, um liberale vs. illiberale Demokratie, um die Rhetorik des christlich-jüdischen Abendland, die gegen Einwanderung und Asyl für Flüchtlinge in Stellung gebracht wird. Wenn jüdische Museen sich auf das Territorium dieses Minenfelds begeben, ist öffentlicher Streit nicht weit – und er kreist um viele Fragen zugleich: Wieviel Kritik an Israel ist „erlaubt“? Welche Aufgabe hat ein Museum? Und was überhaupt ist „jüdisch“ an einem „Jüdischen Museum“ das mit öffentlichen Mitteln betrieben wird und im öffentlichen Auftrag agiert?

    Hanno Loewy, Direktor des Jüdischen Museums Hohenems, reflektiert am Beispiel einiger Ausstellungen und sich an ihnen entzündender Konflikte unterschiedliche Strategien der Annäherung an eine offenkundig umstrittene Materie.

    Hanno Loewy, geb. 1961 in Frankfurt, Dr. phil. Film- und Literaturwissenschaftler. Von 1995 bis 2000 Gründungsdirektor des Fritz Bauer Instituts für Holocauststudien in Frankfurt, seit 2004 Direktor des Jüdischen Museum Hohenems. Zahlreiche Veröffentlichungen zur Jüdischen Geschichte und Gegenwart, zur Film- und Medientheorie, zur Fotogeschichte und zur Geschichte und Rezeption des Holocaust. Darunter: Holocaust: Grenzen des Verstehens (Reinbek 1992), Taxi nach Auschwitz (Berlin 2002), Béla Balázs: Märchen, Ritual und Film (Berlin 2003), Gerüchte über die Juden. Antisemitismus, Philosemitismus und aktuelle Verschwörungstheorien (Essen 2005), Hast Du meine Alpen gesehen? Eine jüdische Beziehungsgeschichte (mit Gerhard Milchram, Hohenems 2009), Jukebox. Jewkbox! Ein jüdisches Jahrhundert auf Schellack & Vinyl (Hohenems 2014)

    Diese Veranstaltung wir in Kooperation mit der Österreichisch-Israelischen Gesellschaft organisiert

  • Wed
    23
    Oct
    2019

    Book Launch: Prof. Itamar Rabinovich: "Jitzchak Rabin. Als Frieden noch möglich schien. Eine Biographie"

    6:30 pmDiplomatische Akademie Wien, Favoritenstraße 15A, 1040 Wien

    Ambassador Itamar Rabinovich in conversation with Dr. Doron Rabinovici 

    Chair: Dr. Hannes Androsch Honorary President of »Friends of the Tel Aviv University« Austria
    Welcome:  Ambassador Emil Brix Director of the Diplomatic Academy, Vienna

    Die Veranstaltung wird in englischer Sprache sein.
    Bitte um Anmeldung unter: office@center-for-israel-studies.at

  • Thu
    14
    Nov
    2019

    Amnon Rechter (Rechter Architects): ""why do cities kill themselves?"

    7:00 pmbene - Vortragssaal, Neutorgasse 4-8, 1010 Wien

    Welcome: Marie-Therese Harnoncourt - Fuchs, the next ENTERprise Architects

    With the generous support of bene and in cooperation with the Austrian-Israeli Society

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    Rechter Architects-A Story of Three Generations the oldest architectural firm in Israel

    Our architectural practice was formed in the 20's by Zeev Rechter returning from studies in Paris and designing a series of buildings from housing in Tel Aviv to public building like hotels in Herzelia and the Dead Sea and the Concert Hall in Jerusalem. In 1949 his son, Yacov Rechter, joined the firm and together they collaborated on the design of important public buildings like the "Mann Auditorium" in Tel Aviv, The Resort Hotel in Nazareth and Law courts in Tel Aviv.

    In 1960 after Zeev Rechter death Yacov Rechter continued to develop and design many significant and versatile projects that included Hospitals, Hotels, University Projects, Housing, Town Planning Schemes and other major projects like the Center for the Performing Arts in Tel Aviv. In 1973 Yacov Rechter won the Israel Prize for Architecture for the design of the Hotel in Zichron Yacov. In 1989 his son, Amnon Rechter, received the Architectural Association diploma and the Royal Institute of British Architects Part II. From 1994 he is a partner in the firm.

    After Yacov's death in 2001, Amnon continued to design major projects in Israel and abroad, in 2008 Amnon received the prestigious award "Most influential architect in Israel" for a theatre project. Today we continue to design major landmark projects, Auditoriums, Hospitals, Law-Courts, Hotels and Civic Centers. Rechter architects is widely regarded as one of the top firms in Israel.

  • Tue
    10
    Dec
    2019

    Prof. Anat Gilboa. Imaging the Unimaginable: The Holocaust in Israeli Visual Culture

    6:00 pmWiener Wiesenthal Institut für Holocaust-Studien (VWI), Rabensteig 3, 1010 Wien

    This talk analyzes the reconstruction of traditional concepts of the ‘Jewish Mother’ through visual culture. Based on the 1943 Holocaust photograph of the Warsaw Ghetto by the Viennese born
    Nazi Officer Franz Konrad, Nir Hod, an Israeli-born artist, created a series of paintings
    Mother (2012). In the series, one of the photographed women is painted on several large
    canvases. Influenced by the Post-war German artist Gerhard Richter, whose photography-based
    paintings such as Onkel Rudi (1965) were important references for the Israeli artist, Hod chose to
    depict an overlooked female figure in the photo and painted her. As opposed to the German
    artist, whose paintings underline the importance of documenting Germany’s Nazi past and its
    ideology, Hod chose not to commemorate the past but to use the photograph to paint a better
    future.

    In her talk Dr. Gilboa will argue that Hod’s work is a visual discourse, promoting cultural internationality and gender equality. She will demonstrate that he utilizes the photograph-based painting, not just as a reminder of the past, but to offer alternatives to traditional assumptions. To support this argument, she will consider discussions such as Ulrike Brunotte’s studies on traditional gender roles in Judaism as well as in antisemitism. In sum, by dedicating a series of paintings entitled ‘Mother’ to an overlooked female figure in the photograph of the Warsaw Ghetto, Nir Hod created a symbolic figure of a modern woman whose role as a ‘Jewish Mother’ is a manifestation of modernity.